Wij zijn de Cliëntenraad Participatiewet en Minima van Geldrop-Mierlo (CPM)
WAT IS DE PARTICIPATIEWET?
De Participatiewet heeft hoofdzakelijk betrekking op twee onderwerpen:
- Het ondersteunen van mensen die dat nodig hebben bij de inschakeling in het arbeidsproces en het vinden van mogelijkheden tot participatie in de maatschappij.
- De verlening van financiële bijstand aan personen die niet over voldoende middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien.
De Participatiewet heeft de uitvoering ervan opgedragen aan de gemeentebesturen. Het gemeentebestuur van Geldrop-Mierlo heeft samen met die van Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren de uitvoering van de Participatiewet overgedragen aan de door hen ingestelde Gemeenschappelijke Regeling Senzer. Meer infomatie over Senzer vindt u in het hoofdmenu onder Senzer.
Geldrop-Mierlo heeft de uitvoering van de Bijzondere bijstand niet overgedragen aan Senzer. Deze wordt door Geldrop-Mierlo zelf uitgevoerd. Geldrop-Mierlo voert zelf haar Armoedebeleid uit; daartoe horen de Bijzondere bijstand, en de Schuldhulpverlening
BELANGENBEHARTIGING
Belangenbehartiging in het kader van de Participatiewet wordt verzorgd door de Regionale Cliëntenraad (de Cliëntenraden van Geldrop-Mierlo, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren) in contact met het bestuur en de directie van Senzer. Iedere plaatselijke cliëntenraad heeft twee afgevaardigden in de Regionale Cliëntenraad.
Belangenbehartiging van de Bijzondere bijstand, Armoedebeleid en schuldhulpverlening gaat doormiddel van contact tussen CPM en het gemeentebestuur van Geldrop-Mierlo. CPM komt op voor de belangen van minima in de gemeente Geldrop-Mierlo, voor zover die te maken hebben met de Participatiewet, de Bijzondere bijstand, het overige gemeentelijke armoedebeleid en de schuldhulpverlening.
Bij nieuw beleid wordt in een vroeg stadium met de betrokken beleidsambtenaar overleg gevoerd. Na eventuele aanpassingen volgt een advies over het toekomstige beleid aan het College van Burgemeester en Wethouders. Dit advies wordt met de andere stukken aan de gemeenteraad gestuurd. De Cliëntenraad is alert op de uitvoering van beleid, zowel binnen de gemeente als naar het Werkbedrijf Senzer waar de gemeente het beleid ter uitvoering heeft ondergebracht, met uitzondering van de Bijzondere Bijstand. Laat de uitvoering te wensen over, dan volgt een gesprek met de wethouder of er volgt een ongevraagd advies. De gezamenlijke cliëntenraden zien toe op de werkwijze van het Werkbedrijf Senzer.
In de Cliëntenraad Geldrop-Mierlo zitten leden die het nodig vinden op te moeten komen voor de belangen van de minima. In veel gevallen hebben zij zelf een uitkering of moeten rond zien te komen met weinig geld. Ook afgevaardigden van andere maatschappelijke organisaties maken deel uit van de Cliëntenraad. Door deze samenstelling kan de Cliëntenraad tot goede adviezen komen. De leden worden door het college van B & W benoemd. Gelukkig kent de gemeente Geldrop-Mierlo een aantal voorzieningen voor minima. Deze zijn – mede in goed overleg met de Cliëntenraad – tot stand gekomen. Wij houden de vinger aan de pols en zullen daar waar mogelijk tot nieuwe initiatieven komen.
In de loop der jaren heeft de Cliëntenraad een sterke positie binnen de gemeente verworven. Sinds de invoering van de Participatiewet per 1 januari 2015 heten wij officieel: Cliëntenraad Participatiewet en Minima Geldrop-Mierlo (CPM)
U kunt als lid van de Cliëntenraad actief meedoen en uw mening en advies geven over gemeentelijke zaken. In het Cliëntenpanel kunt uw stem laten horen over uw ervaringen met de uitkeringsinstantie Senzer of de gemeente.
U bent van harte welkom als nieuw lid van het CPM !